آنقدر نام تولید محتوا با نویسندگی گره خورده که برخی از افراد عام و همینطور کارفرمایان اینطور فکر میکنند که کارشناس تولید محتوا یعنی نویسندگی.
یک کارشناس تولید محتوا کسی است که مسئولیت تمامی کارها از جمله نوشتن یا همان تولید، ویرایش و تبلیغ یک محتوا در بسترهای آنلاین مثل وب سایت، شبکه های اجتماعی و ایمیل ها را بر عهده دارد.
اما بگذارید همینجا این موضوع را روشن کنیم که محتوا به طیف گستردهای از دادهها و اطلاعات گفته میشود که بتواند ارزشی را خلق و به مخاطب منتقل کند. مثلا ویدئو، پادکست، اینفوگرافیک، مقاله، پست اینستاگرامی، طرح های گرافیکی و… نمونههایی از خانواده بزرگ محتوا هستند که باید آنها را به رسمیت بشناسید.
سرفصل های آموزشی کارشناس محتوا
چگونه به کارشناس محتوای حرفه ای تبدیل شویم؟
یک کارشناس تولید محتوا، انواع محتوا را پس از بررسی و آنالیز برای پلتفرم های مختلف از جمله وب سایت ها، وبلاگ ها، کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی، پست های شبکه های اجتماعی، اینفوگرافیک ها و… می نویسد، گسترش می دهد، ویرایش و منتشر می کند. همچنین در محتوای تولید شده، باید موارد بازاریابی جهت فروش محصولات یا خدمات و افزایش آگاهی از برند را نیز در محتوای خود بگنجاند.
وظایف یک کارشناس تولید محتوا
شرح وظایف و انتظارات از یک کارشناس محتوا با توجه به اینکه قرار است در چه حوزه ای از محتواهای نوشتاری، پادکست، تصاویر، ویدئو و اینفوگرافی محتوا تولید کند، متفاوت است:برخی از این وظایف به شرح زیر است:
- تهیه محتوا جهت پرزنت یک محصول یا برند برای انتشار در بلاگ و شبکه های اجتماعی
- تهیه محتوا براساس اصول سئو seo برای حفظ جایگاه سایت در رتبه گوگل
- انتشار محتوای تولید شده در زمان های تعیین شده مطابق تقویم محتوا
- تهیه استراتژی و ساختاربندی محتوا برای شفافیت و سادگی نمایش محتوا
- جستجو، تحلیل و تحقیق درباره محتواهای جدید از منابع معتبر
- ویرایش و نهایی کردن مطالب و محتوا پیش از انتشار در پلتفرم های تعیین شده
- برقراری تعامل و هماهنگی با مدیر تولید محتوا و مسئول دیجیتال مارکتینگ
مهارت های یک نیروی حرفه ای تولید محتوا
انتظارات کارفرمایان از توانمندی های یک کارشناس تولید محتوا متفاوت و سلیقه ای است. طبق آنچه در سایت های معتبری مانند indeed و glassor به وضوح اشاره شده مهارت های لازم برای استخدام کارشناس تولید محتوا شامل موارد زیر هستند:
- توانایی نویسندگی در وبلاگ ها و پست های شبکه های اجتماعی
- خلاقیت و ایده پردازی در تولید محتوا با توجه به نیاز محصول یا برند موردنظر
- مسلط به اصول و قواعد نوشتاری سئو محور در سایت و شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب
- آشنایی کافی با اصول بازاریابی محتوا و تبلیغات دیجیتال مارکتینگ
- مسلط به نرم افزارهای خانواده آفیس مانند Word و Excel
- آشنایی لازم با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و نحوه استفاده از آنها
- آشنایی کافی با ابزارهای تحلیلی و آنالیزور google webmaster و google analytics
- آشنایی لازم با نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ، تهیه و ویرایش ویدیوها متناسب با روش تولید محتوای مورد نیاز
البته به جز این موارد مهارتهای فنی خاصی در برخی از مواقع برای کارشناس تولید کننده محتوا لازم است. برای مثال:
- تسلط کامل به طراحی گرافیکی در فتوشاپ و فیگما و سایر نرمافزارهای ویرایش عکس
- تسلط کامل به نرمافزارهای ویرایش و تولید ویدئو مانند پریمیر و اینشات
- تسلط بر نرمافزار ضبط ویرایش صدا برای تولید پادکست های صوتی
- داشتن فن بیان قوی برای تولید محتوای صوتی و بصری
چگونه تبدیل به یک متخصص بازاریابی محتوا شویم؟
۸ مرحله ای که باید برای تبدیل شدن به یک کارشناس و متخصص در این زمینه طی کنید به شرح زیر هستند:
- درک این موضوع که بازاریابی محتوا چیست و چگونه کار می کند
- ارتقا مهارت های نویسندگی و ویراستاری
- شناسایی تمامی ابزارهای بازاریابی محتوا و انتخاب بهترین آن ها
- کسب دانش استفاده از ابزارهای بازاریابی محتوای متنی و تصویری
- توانایی تحقیق و بررسی کلمات کلیدی
- کسب دانش و مهارت کافی در زمینه کپی رایتینگ
- داشتن بلاگ شخصی برای خود
- کسب دانش کافی در حوزه دیجیتال مارکتینگ
بهصورت کلی برخی نیازمندیهای زیر برای کسبوکارها در بهبود کیفیت تولید محتوا میتوانید در درجه اهمیت بالاتر قرار داشته باشد:
- داشتن یک سیستم مدیریت محتوای مناسب اعم از وردپرس با افزونههای داخلی
- داشتن یک استراتژی کامل و عالی برای لینکسازی داخلی در مجموعه و شبکه های اجتماعی
- آشنا بودن به نحوه تحلیل و استخراج کلمات کلیدی
- امکان تهیه و گرفتن عکسهای با کیفیت و منحصربهفرد برای سایت و سایر برنامه ها و یا قرار دادن آن جزء وظایف تولید کننده محتوای بصری
- داشتن یک برنامه و تقویم محتوایی دقیق برای پیشبرد دقیق اهداف از پیش تعیین شده
با در اختیار داشتن این ابزارها و به کارگیری صحیح آنها است که میتوان تولید محتوای با کیفیت و ایدهآل را از کارشناس تولید محتوا انتظار داشت.
شرح وظایف سازنده محتوا ویدئویی
تولید محتوای ویدئویی نیاز به تخصص و دانش بیشتری نسبت به تولید محتوای متنی دارد. البته این موضوع نشان از برتری این نوع محتوا و یا کار تولید کننده محتوای ویدئوی نسبت به تولید کننده محتوای متنی نیست؛ زیرا در بسیاری از مواقع محتوای متنی کیفیت و کارکرد بهتری نسبت به محتوای ویدئویی از خود نشان خواهد داد.
مهمترین وظایف کارشناس تولید کننده محتوای ویدئویی به شرح زیر است:
- تولید محتوای ویدئویی متناسب با نیازهای مجموعه
- استفاده از ترفندهای مختلف برای تولید محتوای حرفه ای تر برای سایت و شبکههای اجتماعی
- تحلیل ویدئوهای رقبا و ایده پردازی برای محتوای سودآور
- سناریونویسی ویدئوها قبل از تولید آن
شرح وظایف سازنده محتوا صوتی
یکی دیگر از محتواهای پرطرفداری که در سایتها و شبکههای اجتماعی بازدید زیادی داشته و خیلیها به دنبال استفاده از آن هستند، محتوای صوتی و یا اصطلاحاً پادکستهای صوتی هستند. این نوع محتوا نیز با توجه به هزینه پایین و شرایط و موضوع کسبوکارها میتواند اهمیت زیادی برای آنها داشته باشد.
مهمترین وظایف کارشناس تولید کننده محتوای صوتی به شرح زیر است:
- تولید محتوای صوتی منظم و انتشار آنها در زمانها و پلتفرم های از پیش تعیین شده
- ایده پردازی محتوای صوتی بر اساس نیازهای شرکت و کسبوکار
- اضافه کردن قسمتهای تبلیغاتی و بازاریابی به پادکستها بر اساس برندینگ شرکت و کسبوکار
وظایف اصلی کارشناس تولید کننده محتوا انیمیشن و موشن گرافیک
یکی دیگر از محتواهایی که در اینترنت بهشدت رواج پیدا کرده و علاقهمندان زیادی هم برای خود به وجود آورده است، انیمیشنها و موشن گرافیها هستند. به دلیل اینکه این نوع محتوا ارتباط بصری بسیار نزدیکی با مخاطب ایجاد مینماید، محبوبیت قابل توجهی کسب کرده و افراد علاقمندی که به تولید این نوع محتوا تسلط داشته و تجربه کافی در آن داشته باشند، میتوانند درآمدهای قابل قبولی را برای خود متصور باشند.
مهمترین وظایف کارشناس تولید محتوا انیمیشن و موشن گرافی به شرح زیر است:
- طراحی کاراکترها و شخصیت ها به عنوان نماد یک برند
- استفاده از المانهای جذاب و مفهومی در تولید محتوا
- داستان سرایی در تولید ویدئوهای انیمیشنی
- صحنه آرایی و تصویر سازی ذهنی در پلان های کلیپ های ساخته شده
آشنایی با وظایف عمومی کارشناس تولید محتوا
علاوه بر موارد مطرح شده که بهصورت انحصار برای نیروهای تولید کننده محتوا برشمردیم، وظایف عمومی نیز برای این دست از عزیزان وجود دارد که مدیران باید آنها را نیز بررسی کنند.
توجه نکردن به این دسته از وظایف کارشناس تولید کننده محتوا حتی در صورت استخدام بهترین افراد و در این زمینه نیز نمیتواند تضمینکننده تولید محتوای استاندارد و با کیفیت برای شما باشد.
از این رو باید به وظایف عمومی کارشناس تولید محتوا به شرح زیر دقت نمایید:
- منضبط بودن و انجام وظایف در زمان مقرر شده نسبت به تقویم محتوا
- مسئولیتپذیری در محتوای تولید شده و ویرایش آنها در صورت نیاز
- تولید محتوای منحصربهفرد و عدم استفاده محتوای کپی
- عدم استفاده از امکانات و محتوای تولید شده شرکت برای سایر شرکتها
- حفظ محرمانگی محتوا، ایده ها و استراتژی کسب و کار
لطفا از یک نیروی تولیدکننده محتوا این انتظارات را نداشته باشیم!
اصلی ترین وظایف یک تولید کننده محتوا را بهصورت کامل بررسی کرده و مهارتهای مورد نیاز برای تولید محتوای حرفهای را نیز مورد بررسی قرار دادیم. در این بین شاهد هستیم که برخی از مدیران جهت کاهش هزینه های جذب نیرو برای استخدام تولید کننده محتوا به دنبال خواستههای غیرمعقول هستند.
برای مثال:
- تسلط بر نرمافزارها، افزونه ها و ابزارهای حرفهای آنالیز محتوا اعم از گوگل آنالیز و وب مستر از وظایف کارشناس سئو است نه کارشناس تولید کننده محتوا
- تسلط کامل به نرمافزارهای گرافیکی حرفهای مانند ایلوستریتور، ادوبی ایندیزاین، پریمیر و .. که هر کدام مهارتی خاص بوده و کارشناس محتوای متنی نیازی به تسلط به آنها ندارد.
- تسلط کامل به مفاهیم بازاریابی و تبلیغات آنلاین و آفلاین، این وظیفه را نیز میتوانید از کارشناس دیجیتال مارکتینگ خود بخواهید.
- تسلط داشتن به تمامی موضوعات مربوط به سایت از همان ابتدا
- تسلط در کد نویسی سایت و بهینهسازی موتورهای جستجو
البته که موارد ذکر شده همگی از نیازهای کسبوکارهای اینترنتی و سایت ها هستند، اما باید بدانید که هر یک از آنها نیازمند متخصص حوزه خود بوده و کارشناس تولید محتوا انجام این وظایف را بهصورت عموم به عهده ندارد.
نوشتن دیدگاه